Preventivní program

Program práce školy v oblasti preventivní výchovy proti negativním projevům chování dětí

1)       Výchova k nezávislosti na alkoholu, cigaretách a drogách. (Kubecová)

2)       Program školy na vytváření zdravého životního stylu – školy podporující zdraví. ( Michelová)

3)       Program školy proti násilí, šikaně, agresivitě, týrání, sexuálnímu zneužívání a rasismu. (Kubecová)

4)       Program environmentálního vzdělávání 

 
Úkoly školy:

1)K vytváření žádoucích postojů žáků jsou nutné i jejich konkrétní znalosti a dovednosti. Jejich osvojení je do značné míry úkolem některých vyučovacích předmětů, především rodinné a občanské výchovy. Témata zdravý životní styl a prevence proti závislostem však zasahují téměř do všech předmětů. Proto bude škola věnovat pozornost rozpracování těchto okruhů učiva do ročních tématických plánů, koordinaci postupu jednotlivých vyučujících a kontrole a hodnocení účinnosti tohoto programu.

1) Od začátku školního roku bude prováděna autoevaluace školy, která obsáhne všechny kladné i záporné stránky života školy.

2) Pro podporu vzdělávacího působení uspořádá škola “Den zdraví“, kdy bude výuka transformována do projektu s celoškolní soutěží vztahujícího se k této problematice.

3) Pro žáky bude zpracován informační materiál o této problematice s radami, jak se chovat a kde hledat pomoc.Tento materiál bude na nástěnkách a budou s ním seznámeni i rodiče prostřednictvím školního zpravodaje a na třídních schůzkách.

4) Ze strany vedení školy bude podpora účasti učitelů na vzdělávacích akcích k této problematice.

5) Snahou školy bude organizovat pozitivní prožívání volného času dětí v době i mimo vyučování rozšiřováním nabídky zájmových kroužků a jiných aktivit – soutěže, přehlídky, exkurze, aby bylo zabráněno pocitu nudy, která vede k vyhledávání part a nežádoucí zábavy.

6) V rámci výuky a v třídnických hodinách budou žáci seznamováni s právními důsledky těchto negativních jevů.

7) Pro zlepšení komunikace s dětmi a pro zjišťování situace ve škole je zřízena „schránka důvěry“, aby se děti mohly bez obav ptát na cokoliv, co je zajímá. Schránka důvěry má adresu vporadce@kunstat-mesto.cz nebo SMS na tel. 608626449.

8) Preventivní program bude vyhodnocován ke každému pololetí. Hodnocení se zaměří na:

a)       projevy chování žáků v průběhu roku z hlediska všech sociálně patologických jevů, přijatá opatření a jejich účinnost

b)       realizace plánovaných úkolů všech tří částí preventivního  programu, všechny školní akce a jejich úspěšnost

c)       postoje rodičovské veřejnosti k aktivitám školy a k situaci v jednotlivých třídách

d)       práce kolektivu koordinátorů i ostatních učitelů

e)       akce dalšího vzdělávání pedagogů v oblasti primární prevence.

1) Program primární prevence zneužívání návykových látek a ostatních sociálně    patologických jevů .

Minimální preventivní program vychází z „Koncepce prevence zneužívání návykových látek a dalších sociálně patologických jevů u dětí a mládeže v působnosti resortu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.

MPP je přitom součástí širšího programu vypracovaného pro naši školu v oblasti péče o žáka a jeho cílem je vyloučení možných rizik a vlivů narušujících zdravý osobnostní a sociální vývoj žáků s přihlédnutím ke konkrétním podmínkám a prostředí školy.

 
A/ Garant programu – ředitelem školy je jmenován jeden pedagogický pracovník jako protidrogový koordinátor /Mgr. Kubecová /. Ten zodpovídá za naplňování programu a také za přenášení informací od okresního metodika preventivních aktivit, koordinuje činnost ostatních pedagogických pracovníků v rámci MPP, poskytuje jim metodickou pomoc, sleduje situaci na škole s cílem předcházení možných rizik a řeší případně vzniklé problémy.

 
B/ Informovanost – základní předpoklad pro fungování programu, probíhá v několika rovinách:

1.        Pravidelný přenos informací po linii koordinátor – vedení školy
2.        Po linii koordinátor – ostatní pedagogičtí pracovníci v rámci pedagogických rad
3.        Aktuální problémy po linii třídní učitelé  – výchovný poradce
4.        Informace rodičům a veřejnosti – při příležitosti prvních schůzek po zahájení školního roku, v rámci následujících třídních schůzek        během 
roku, prostřednictvím Zpravodaje školy /vydávaného pro rodiče každoročně/, dále v místním tisku /Kunštátský zpravodaj/.

Rodiče a veřejnost jsou oslovováni s výzvou ke spolupráci v protidrogové prevenci.

     Informovanost směrem k žákům :

        a/ protidrogová problematika je součástí vnitřního řádu školy

        b/ působení přímo v hodinách, zejména v předmětech RV,OV,Př,Ch,HTU, a to  přiměřeně věku  žáků

        c/ besedy se žáků s kvalifikovanými lektory K- centra přímo na jejich brněnském  pracovišti.

        d/ využití dalších nabídek programů – např. formou divadelních představení

        e/ předávání informací formou dostupné literatury a videoprogramů, např.videoseriálů.

        f/ možnost konzultace s koordinátorem v jeho kabinetě

        g/ zveřejňování materiálů varujících děti před požíváním alkoholu, kouřením, před drogovou závislostí, gamblerstvím, šikanou, záškoláctvím, vandalismem, kriminalitou a dalším závadovým jednáním prostřednictvím školní nástěnky – součástí jsou informace  o adresách  kontaktních center a důležitá telefonní čísla

        h/ další souhrn informací preventivního charakteru v rámci rozpracování a realizace širšího programu školy

 C/ Konkrétní akce a další formy spolupráce : 

-  konkrétní podoba programu upřesňuje ve spolupráci s okresní  metodičkou Mgr. Ježkovou, jsou zjišťovány možnosti realizace programů pro žáky na následující školní rok

     -  na květen jsou připravovány tradiční besedy žáků 8.+9.tříd s odborníky  K-centra Brno.

     -  v průběhu školního roku proběhne na II.stupni anketa k primární protidrogové prevenci
        /její výsledky budou vyhodnoceny a budou přijata případná řešení/.

    -   po celý rok průběžně budeme pokračovat v dobré spolupráci s pracovníky PPP  Boskovice,  PPP Blansko, s pediatry /MUDr. Lukeš + MUDr. Mokrošová/, se sociálními  pracovníky-kurátory, s pracovníky ŠÚ Boskovice, ŠU Brno, s vedoucími kroužků a  sportovních  oddílů, s Městskou  policií v Kunštátě, resp. Policií ČR

    -   před začátkem prázdnin a zejména na konci školního roku bude věnována pozornost protidrogové prevenci a poučení obrany před možnou  šikanou.

 D/ Podpora pozitivních aktivit 

    – těžiště úspěšné práce vidíme v prevenci zaměřené na rozvoj mimoškolních aktivit, především na činnost zájmových kroužků a oddílů / ZUŠ, balet, rybářský kroužek, hasičské oddíly, oddíly kopané, stolní tenis, florbal,…/

       Jednorázové akce 
   –    tradiční okresní přebor ve skoku vysokém „Kunštátská laťka“
   -     okresní přebor ve florbalu dívek
   -     přehlídky výtvarné a technické tvořivosti dětí
   -     kulturní programy a soutěže

 
E/ Hlavní zásady pro práci s dětmi :

     - sledování projevů a chování žáků – bude reagováno na jakékoliv podezření z užití drogy, od počátku budou potírány projevy šikanování, vandalismu, brutality, rasismu a dalšího závadového jednání

     - citlivý a vnímavý přístup k dětem – snaha o vybudování si důvěry u dětí, pomoc žákům při vytváření si hodnotového systému, předcházení stresovým situacím, podpora individualit

     - působení každého konkrétního pedagoga jako pozitivního příkladu pro žáky /vyhraněný postoj vůči nelegálním drogám, zdrženlivost v kouření a  v požívání alkoholu …/

  
2) Program školy podporující zdraví:

Hlavním cílem je měnit školu z její tradiční formy na školu, která se vědomě a záměrně snaží jak výukou a výchovou, tak svým prostředím, vnitřním životem i vztahy být místem, které přispívá k podpoře zdraví a k šíření myšlenek zdravého životního stylu.

Obecné principy:  - respektování potřeb jednotlivce ve společnosti

-          komunikace a spolupráce pedagogů, žáků, rodičů, veřejnosti

-          vytváření neohrožující, nestresující přátelské atmosféry

-          pohoda věcného, sociálního a organizačního prostředí

-          smysluplnost zdravého učení, možnost výběru, přiměřenost, spoluúčast, spolupráce, motivující prostředí

-          otevřené partnerství – škola jako model demokratického společenství

-          podpora kladného sebepojetí a sebehodnocení žáka

-          výchova k vzájemné pomoci a spolupráci, péče o vnímání kvality mezilidských vztahů

-          uspokojování sociálních potřeb (uznání, úspěšnost, místo ve skupině, vlastní tempo práce)

-          uspokojování fyziologických potřeb (pohyb, pitný režim, stravování, organizace školní a mimoškolní práce

-          prevence vzniku závislostí

-          tolerance k etnickým a sociálním menšinám

-          úprava prostředí a materiální vybavení

 
Konkrétní úkoly v oblasti pracovního režimu a prostředí školy:

- umožnit dojíždějícím dětem pobyt ve škole od 7´15 hodin ráno a po vyučování do odjezdu jejich autobusů

- umožnit dětem o hlavní přestávce pohyb a odpočinek organizováním relaxačních aktivit na chodbě,  na dvoře a na zahradě

- udržovat a zlepšovat estetické prostředí ve všech školních prostorách

- dát dětem možnost podílet se na úpravě a výzdobě jejich tříd podle svých představ

- při únavě dětí v hodině dát možnost protažení a krátkého odpočinku

- i nadále organizovat školní žákovské služby  a dát dětem prostor pro spoluzodpovědnost za pořádek a udržení čistého a estetického prostředí

- kvalitním výkonem dozorů zabraňovat projevům vandalismu a násilí na WC, na chodbách a v šatnách

- pokračovat v budování relaxační plochy za školou

- postupně vyřazovat starý nevhodný nábytek ve třídách, doplnit vyšší žákovský nábytek

- rozšířit nabídku zájmové činnosti dětí, do vedení kroužků zapojovat i rodiče

 
Oblast stravování a občerstvení:

- sledovat hodnotu, chuť a úpravu jídel v jídelně

- sledovat kulturu stolování, vést žáky k tichosti, slušnosti a dodržování hygieny při pobytu v jídelně

- dodržovat rozpis nástupu na oběd, zabraňovat spěchu a nedojídání stravy

- rozšiřovat nabídku zdravých nápojů v kantýně, omezit prodej přesolených pochutin

- nabízet prostřednictvím výdejního automatu mléčné výrobky v rámci programu  "Mléko do škol"

 
Oblast vytváření pozitivního klimatu a vztahů ve škole a v obci:

- starat se citový a společenský rozvoj každého dítěte bez jakékoliv diskriminace, stresu a strachu

- respektovat osobní tempo dítěte a jeho vývojové zvláštnosti

- umožnit dětem, zejména slabším a s vývojovými poruchami, pozitivní prožitky z úspěšné práce

- vytvářet mezi žáky  a učiteli atmosféru důvěry, nedopustit výsměch a ponižování

- upevňovat žákovský kolektiv a pocit sounáležitosti ke kunštátské škole pořádáním různých společných setkání:

         - slavnostní zahájení školního roku a vítání prvňáčků

         - mikulášské a vánoční oslavy

         - sportovní soutěže a přebory školy

         - mezitřídní soutěže v čistotě a upravenosti tříd

         - návštěva a pořádání kulturních pořadů, přehlídek, výstav a soutěží, pro žáky i rodiče

         - školní výlety a exkurze

         - rozloučení s vycházejícími žáky a přijetí nejlepších žáků u starosty města

 - poznávání kunštátského regionu, historie a současnosti

 - vydávat pro rodiče na webových stránkách školy školní zpravodaj a informovat je o vzdělávacích a   výchovných plánech školy

  -hledat cesty k zlepšování vzájemné komunikace s rodiči, zvolit radu školy

  - účastnit se vhodných charitativních akcí, navštěvovat s programem Penzion pro důchodce

  - prezentovat úspěchy školy v tisku, ve výklad. skříních

  - udržet a prohlubovat dobrou spolupráci s městským úřadem

Další plánované aktivity podporující výchovu k zdravému životnímu stylu:

         -projekt Občan

         -návštěva veletrhu Styl v Brně

         -výroba a prodej dárků pro charitativní účely

Vyučující zařazují do svých tématických plánů konkrétní aktivity, při nichž se zaměřují na plnění uvedených cílů, zejména na pestrou nabídku činností, které vedou děti ke smysluplnému využití volného času, aktivní péči o vlastní zdraví, toleranci k ostatním.

 (Problematiky zdravého životního stylu se dotýká i Provozní řád školy)

   
3) Program školy proti násilí, šikaně, agresivitě, týrání, sexuálnímu zneužívání a rasismu.

 
a)Ve škole jsou zakázány tělesné tresty, stejně jako psychické týrání a sexuální zneužívání dětí a projevy rasové či národnostní nesnášenlivosti (ve škole jsou děti i slovenské, ukrajinské a romské národnosti).

Zpozoruje-li učitel na dítěti známky bití nebo změny v chování dítěte, ze kterých by mohl usuzovat, že dochází k některým formám násilí na dítěti, pokusí se taktním rozhovorem zjistit příčinu. V případě  podezření na týrání oznámí toto sociální pracovnici OkÚ Blansko, telef. 485143 nebo Policii ČR, případně dětskému lékaři.

b)Posílení demokracie ve škole:

-          častěji se dětí ptát na jejich názory,

-          poskytovat dětem možnost volby a hledat možnosti, kdy by mohli žáci o něčem spolurozhodovat,

-          posílit funkční systém žákovské samosprávy

-          motivovat žáky k používání schránky důvěry

-          umožnit rodičům přístup do školy, vyslechnout jejich podezření či stížnosti a prošetřit je

 
c)Solidarita učitele se slabými:

-          učitelé se ve své pedagogické činnosti budou více orientovat na děti oslabené, handicapované, „outsidery“ ve skupině vrstevníků, s cílem zlepšit jejich pozici ve třídě

 
d)Svědectví spolužáků:

-          při vhodných příležitostech budou učitelé vysvětlovat žákům rozdíl mezi „žalováním“ a „nutným svědectvím“

 
e)Samozřejmá přítomnost hodnot:

-          učitelé budou s žáky diskutovat o pravidlech chování, vysvětlovat nebezpečí šikany, týrání a zneužívání, objasní žákům, jaké následky škola vyvodí z šikany a vandalismu

-          budou vytvářet ve třídě atmosféru důvěry ve svou osobu, aby se dítě nebálo svěřit se se svými obavami

 
f)Dozor ve škole:

-          při výkonu dozoru se učitelé zaměří na místa a příležitosti, kdy může nejpravděpodobněji docházet k šikaně a agresivitě – šatny, WC

-          do dozoru v šatnách zapojíme i samotné žáky v rámci školní služby



        4.9.2006                                                                                                       Mgr. V. Sedlák, ŘŠ