Projekt Comenius na Základní škole v Kunštátě _ 2013-2014


Základní škola Kunštát se dostala mezi 125 škol v České republice, kterým byla schválena žádost o zapojení do multilaterálního projektu partnerství škol Comenius. Konkurence byla obrovská. Díky výborně vypracované přihlášce se našim učitelům podařilo získat potřebné body a dostat se seznam schválených projektů. V září tedy začala dvouletá spolupráce se zahraničními školami, na kterou poskytuje prostředky Evropská unie.

           

CÍLE PROJETKU

 

            Cílem multilaterálních partnerství škol Comenius je prohlubovat evropský rozměr vzdělávání prostřednictvím podpory společných aktivit v rámci spolupráce mezi školami v Evropě. Partnerství škol pomáhají žákům a učitelům získávat a zlepšovat dovednosti nejen pokud jde o témata, na něž je projekt zaměřen, ale také rozvíjí schopnost týmové práce, sociální vztahy, plánování a uskutečňování aktivit projektu i používání informačních a komunikačních technologií.

 

PARTNEŘI

           
            Multilaterální partnerství škol musí spojovat školy alespoň ze tří členských zemí EU. Jedna z nich působí jako koordinátor, této role se ujala naše základní škola. Našimi partnery se staly:  Spoleczny zespol przedszkolno - szkolny nr 101 (Polsko), Røyse skole (Norsko), Základná škola s materskou školou Jána Smreka Melčice – Lieskové (Slovensko). Partnerská škola z Lotyšska se na seznam schválených projektů bohužel nedostala.

           

OBSAH PROJEKTU

 

            Projekt nese název „A Hero in Each of Us - Towards a Better World by Small Deeds“  neboli „Hrdina v každém z nás – malými krůčky za lepší svět.“ V první části spolupráce se zaměříme na konkrétní znalosti týkající se Nobelovy ceny, jejích laureátů i kandidátů v jednotlivých zemích. Motivací pro naši práci byla nominace sira Nicolase Wintona na Nobelovu cenu, proto dalším krokem bude snaha definovat pojem hrdinství, zabývat se tím, jak vlastně dnešní děti chápou tento termín. Budeme také hledat významné osoby našich regionů a žáci se budou zabývat i svým vlastním chováním ve škole. Vyvrcholením projektu bude zapojení do konkrétní charitativní činnosti.           

            Podstatou projektu je spolupráce mezi partnery, a tak není možné jednotlivé úkoly splnit bez účasti všech zapojených škol. Za velmi důležité považujeme, že komunikace v rámci projektu bude probíhat v anglickém jazyce. Žáci tedy budou pro kontakt se svými vrstevníky z partnerských zemí potřebovat znalosti z angličtiny, určitě tedy pochopí, že je nutné se věnovat studiu cizích jazyků.            

           

 

 

ZAHRANIČNÍ SCHŮZKY

 

            Průběh projektu bude evaluován na pracovních schůzkách v jednotlivých zemích, kterých se zúčastní jak učitelé zapojení do projektu, tak i vybraní žáci.

            Koncem září se kunštátští učitelé zúčastnili první schůzky na Røyse skole v Norsku. Jednání se týkalo především plánování programu a aktivit, na kterých budou žáci pracovat až do května, kdy proběhne další schůzka, tentokrát v polském Olsztyne. Kromě práce
na projektu měli učitelé také možnost poznat norský školský systém a načerpat tak inspiraci pro svoji výuku. Z finančních i bezpečností důvodů nebylo možné, aby se schůzky zúčastnili
i žáci. Do Polska a na Slovensko se však vypraví i skupiny našich dětí, aby si své zkušenosti s prací na projektu mohly se svými spolupracovníky z ciziny vyměnit.

           

 

PROJEKTOVÉ ČINNOSTI

 

Úkolem měsíce září a října bylo jednak zjistit, jaké znalosti mají žáci o tématu projektu. Dále děti začaly tvořit příběhy o mimořádných lidských činech. Pracují ve čtyřech věkových kategoriích, ti nejmenší své příběhy i malují, starší vymýšlejí zajímavé pohádkové příběhy, protože v nich vždy zvítězí dobro nad zlem. Spolupráce škol je zajištěna tak, že každá škola začne psát jeden příběh, který posléze odešle určenému partnerovi, jenž ve vypravování pokračuje. Napíše však zase jenom část a opět jej pošle dále, dokud se ukončený příběh nevrátí do první školy. Výsledkem tak budou čtyři texty, na každém z nich se podílí všechny zúčastněné školy.

Listopad a prosinec pak bude patřit tvorbě prezentací o laureátech či osobnostech nominovaných na Nobelovu cenu míru. Vyvrcholením bude skypová konference, kde si žáci vzájemně originálním způsobem představí vybranou osobnost. 

 

===============================================================================